Sunday, May. 31, 2020

UPOZNAJTE STORM CHASERS DUBROVNIK

Autor:

|

15.01.2013

|

Kategorije:

UPOZNAJTE STORM CHASERS DUBROVNIK

Storm Chasers Dubrovnik team je dubrovačka ekipa Crometea koja djeluje na istoimenoj Facebook stranici. ‘Lovimo’ i fotografiramo oluje 🙂 Često nas pitaju tko smo i što točno radimo te još poneke detalje, a ovom prilikom, za početak i upoznavanje, iskoristit ćemo intervju za jedan španjolski portal u kojem smo dali odgovore na najčešće postavljana pitanja.

  •    Kada ste počeli raditi ovu vrstu fotografija?

Daniel Pavlinović: meteorologija me zanima od ‘malih nogu’, otkad znam za sebe. U osnovnoj školi zainteresirala me i fotografija, pa je bilo lako spojiti to dvoje. Tada sam s filmskim SLR fotoaparatom počeo fotografirati svoje prve fotografije valova i oblaka. Dolaskom digitalne tehnologije, osobito digitalnih SLR-ova, mogućnosti su znatno povećane.

Boris Bašić: Ovo vrstom fotografije se bavim 4-5 godina.Nakon eksperimentiranja s raznim tehnikama nekako sam se nasao u meteo fotografiji koja je po meni savrsen spoj adrenalina i prave ljepote prirode.

Hrvoje Batinić: Otprilike prije dvije godine.

  •    Odakle dolazi vaša motivacija?

Daniel Pavlinović: osjećam veliko uzbuđenje u dinamici burnih meteoroloških događanja, kao što su olujni vjetrovi, pijavice, mećave i dr. Meni je malo što toliko lijepo kao uspješno zabilježiti takve trenutke. To je spoj fascinantnih meteoroloških pojava i fotografskih pravila. Veliko je zadovoljstvo to uspjeti, a motivacija je svakako i prikazati to drugim ljudima. Osim toga, ovakve fotografije imaju veliku meteorološku dokumentarnu vrijednost, što nama u Crometeo udruzi jako znači.

Boris Bašić: Motivacija za stvaranje istinski upecatljive fotografije je uvijek konstantna.Motivira me sama mogucnost da bih mogao u objektivu ovjekovjeciti odredena dogadanja koja su vise manje neuobicajena i svaki put zapravo drugacija.To je jedan konstantan osjecaj koji me tjera da pri svakom zvuku munje izlijecem vani s aparatom i stativom.

  •    Što je najteže pri snimanju oluja

Daniel Pavlinović: Ovisi o situaciji i vrsti oluje. Prilikom fotografiranja olujnog mora, vrlo je teško održati objektive i filtere suhima, a stativ stabilnim na jakom vjetru.

Boris Bašić: Najteza stvar pri snimanju oluja? hm,pa moglo bi se reci trazenje povoljne situacije za snimiti munju iz nekog neuobicajenog kuta,to cesto iziskuje cekanje ne kisi u cesto slabom zaklonu i po vise sati bez neke sigurnosti da ce se ista dogoditi.

Hrvoje Batinić: najteže mi je naći dobru poziciju za snimanje. Osim pozicije, problem predstavlja naći i dobar zaklon od kiše.

  •    Koji fotografski materijal koristite? Dodatna oprema (filtri, flash, tripod, daljniski okidač, itd)?

Daniel Pavlinovic: Koristim Canon 60D, prije toga sam koristio 40D i Olympus E-500 što se tiče digitalnih SLR fotoaparata. Što se objekiva tiče, pokrivam raspon od 10 do 300mm + 8mm fisheye objektiv, a imam i jedan stari ruski 500mm objektiv. Vrlo često koristim filtere jer nastojim što više toga napraviti na terenu. Imam B+W polarizacijski i ND 64 filter te dva Hitechova ND grad filtera. Tu je Vanguardov karbonski tripod s kuglastom glavom (ball head) i nekoliko Sandiskovih kartica te daljinski okidac. Kod ovakve vrste fotografije flash uglavnom nije potreban.

Boris Basic: Od fotografske opreme koristim Canon fotoaparat EOS 5D mk2 uz objektive Canon EF 70-200 F4L Tamron 28-75 F 2,8 i sigma 12-24. sanDisk CF kartice,uz to koristim ND filter BW 64 i Cokin set graduiranih ND fitera zicni okidac i naravno Stativ.

Hrvoje Batinić: Uz fotoaparat, koristim tripod i daljinski okidač.

  •   Da li koristite video?

Daniel Pavlinovic: video koristim znatno rjeđe od fotografije, iako i s videom u zadnje vrijeme radim sve češće. Neke stvari se puno bolje osjete putem videa jer je osim pokretne slike tu i zvuk dodatna dimenzija.

Boris Basic: Da,u zadnje vrijeme pokusavamo uz fotografiju napraviti i video zapis neke upecatljive situacije.

  •   Koje podešavanje kamere preporučujete za ovu vrstu fotografija (ISO, focus, diafragma…)?

Daniel Pavlinovic: tu nema jednoznačnog odgovora, sve ovisi o situaciji. Prilikom noćnog fotografiranja munja, svakako igra ulogu dulja ekspozicija i niža ISO sojetljivost te najčešće srednji otvor blende. Kako je meteorološka fotografija najčešće pejzažnog tipa, obično se blenda dosta pritvara kako bi se dobila dovoljna dubina polja oštrine, no ni to nije uvijek slučaj. Za fotografiranje snijega vrijede neka sasvim druga pravila. Dakle, sve ovisi o situaciji.

Boris Basic: Pri slikavanju oluja nocu koristimo stativ i tehnike duge ekspozicije da bi povecali sanse za ulov jedne ili vise munja.najcesce postavke pri nocnom snimanju bi bile “Bulb” mod Blenda pritvorena na F8 do F 11, ISO vrijednost izmedu 100 i 200, zicani okidac i rucno odredivanje ekspozicije. Gore navedene postavke koristim pri “bliskim” susterima s munjama,znaci u situacijama gdje se ocekuje da bi munje mogle udarati relativno blizu poziciji s koje se snima. Kada snimam grmljavinski oblak relativno udaljen tada dignem ISO vrijednost i do 1600 te otvorim blendu da bi dobio ugodaj tj. osvijetljen cijeli oblak . Po danu je dosta teze uspjesno “uloviti” munju. Tada postavimo aparat na uzastopno okidanje,prilagodimo ISO postavke i ekspoziciju kolicini svijetla i cekmo.Zna se dogoditi da okinemo i po 1000 fotografija bez iti jedne munje. 

  •  Koju vrstu obrade fotografija koristite?

Daniel Pavlinovic: fotografiram u RAW formatu, a zatim obrađujem u Adobe ACR-u. Korigiram boje, kontrast, ravnotežu bijeloga (white balance) i još par stvari ukoliko je potrebno, a zatim u Photoshopu snimim jednu fotografiju u punoj rezoluciji, drugu za web i to je to.

Boris basic: Pri obradi fotografija koristim osnovne tehnike korekcije ekspozicije  “levela” i kontrasta. S vremena na vrijeme koristim “gradient tool” da bih selektivno odredeni dio fotografije zatamnio-posvijetlio.Vrlo rijetko koristim tehnike HDR kao i tehniku “stacking” gdje se vise fotografija slaze u jednu.

  •   Kako procijenjujete težinu / kompleksnost izrade ovih fotografija?

Daniel Pavlinovic: iako sreća igra određenu ulogu, za ovakvu vrstu fotografije potrebna su i određena znanja iz meteorologije. Potrebno je razumijeti meteorološke pojave s fizikalnog stajališta, kako bi se mogao pratiti i prognozirati njihov razvoj. Kada se prognozira određeni tip vremena, ide se na teren, a zatim slijedi borba s vjetrom, kišom, posolicom, nepristupačnim terenom i dr. Najčešće nije lako doći do dobre meteorološke fotografije.

Boris Basic: Stvaranje vecine ovih fotografija zahtijevalo je visednevne pripreme-pracenje vremenskih prilika,cekanje prave prilike u ne bas ugodnim uvjetima,kao i odredeno znanje i iskustvo, tako da mogu reci da meteo fotografija nije bas najednostavniji tip fotografija,naravno uz jedan veliki respekt svim drugim “smjerovima” fotografije.

  •    Koliko vremena je potrebno da se dobije / napravi jedna dobra fotografija tih karakteritika?

Daniel Pavlinovic: ovisi što se uzme pod razdoblje izrade fotografije. Jeli to onaj trenutak otkako se u proces ušlo praćenjem numeričkih prognostičkih modela razvoja određene oluje do završetka obrade nastale fotografije ili samo post obrada već gotove fotografije. Na terenu nekad provedemo sate da bi dobili jednu kvalitetnu fotografiju, a ponekad uz malo sreće i više njih u kratko vrijeme.

Boris Basic: Prije svega,potrebni su dobri atmosferski uvijeti.To je faktor koji ne mozemo predvidjeti.Za fotografijama idemo i po par stotina kilometara i nekada se vratimo praznih kartica.Tako da je tesko reci koliko je vremena potrebno.Svakako je potrebno iskustvo-koje dolazi vremenom a nekada i malo srece 🙂 

  •   Koju vrstu okvira koriste (frame)?

Daniel Pavlinovic: koristim tanki bijeli okvir s potpisom u donjem desnom kutu. Prije je bio crni. Mijenjam ih s vremenom na vrijeme.

Boris Basic: Cesto ne koristim okvire za svije fotografije,a kada koristim to je tanki bijeli okvir

  •    Koje su karakteristike dobrog “storm chaser-a”?

Daniel Pavlinovic: dobar storm chaser svakako bi trebao biti strpljiv, jer ovisi ne samo o sebi, nego i o vremenu. Ponekad tjednima nema zanimljivih događanja, a onda kada se i dogode treba čekat satima da bi se nešto ‘ulovilo’. Osim toga, dobar storm chaser treba biti oprezan i razumijeti opasnost atraktivnih meteoroloških pojava. Ne smije ih nikada podcijeniti.

Boris Basic: Karakteristike dobrog chasera bi bile odredeno poznavanje meteorologije,znanje kadridanja i fotografiranja,veliko strpljenje i volja te puno odricanja.

Hrvoje Batinić: strpljenje, snalažljivost i doza znanja.

  •  Koliko vremena posvećujete tome?

Daniel Pavlinovic: ako je vrlo zanimljiv meteorološki dan, mogu provesti cijeli dan obilazeći zanimljive lokacije za fotografiranje, pa i više dana ako sam u mogućnosti. Dogodi se da ne prospavam noć i da potpuno zaboravim na sve drugo u životu u trenucima ‘lova’ 🙂

Boris Basic: Volim reci da tome posvecujem sve svoje vrijeme 🙂 jer ako ne lovim vrijeme o tome svakako razmisljam,to mi je postao nacin zivota i tome sam podredio dosta drugih stvari.Kada je povoljna situacija sve se druge obaveze stavljaju u drugi plan,tada je u fokusu vrijeme.Dosta ljudi brzo odustane od toga,nije bas lagano provesti na cesti ili ispod nekog drveta cijeli dan bez ikakve garancije da ce se sto slikati,a cesto se vratimo bez nekih spektakularnih fotografija.

  •   Kako ste organizirani?

Daniel Pavlinovic: Preko računala pratimo prognostičke modele i radimo vremenske prognoze. Kada uočimo dolazak zanimljivog vremena, pripremamo se ovisno o tipu oluje koja dolazi. Znamo koje su lokacije na našem području najbolje, ovisno o smjeru dolaska fronte ili nepogode. Automobilom obilazimo takve lokacije.

Boris Basic: Organizirani smo na nacin da se, ukoliko prognosticki modeli pokazuju povoljnu situaciju, dogovorimo preko mobitela ili drustvenih mreza i krenemo u chase

  •  Da li dubrovačko podrucje ima neke posebne atmosferske karakteristike koje pogoduju stvaranju električnih oluja?

Daniel Pavlinovic: Dubrovačko područje ima najveću učestalost pojave grmljavine u Hrvatskoj. U mom dosadašnjem radu u Crometeu, zapazili smo i da ima najveći broj pojave morskih pijavica. Razlog zašto je duborovačko područje takvo leži u stazama ciklona, koje najčešće prolaze nešto sjevernije pa ostajemo u toplom sektoru ciklone, te u relativno otvorenom i toplom moru. Vjerojatno ima još nekih razloga.

  •   Kako i na osnovu čega izabirete lokacije za fotografiranje? Da li ste obično pod okriljem? Koje mjere zaštite /sigurnosti koristite?

Daniel Pavlinovic: ovisno o kakvom se tipu vremena radi i iz kojeg smjera dolazi te što fotografiramo. Ako fotografiramo valove, posjećujemo obalna područja, dok za snijeg često idemo u planine. Na teren nosimo i određenu meteorološku opemu, popu termometra i anemometra, a imamo i pristup Internetu pa lako možemo pratiti daljnji razvoj situacije. Najveća mjera zaštite jest razumijevanje pojava kojih se proučava i fotografira te u skladu s tim adekvatno ponašanje. Od opreme tu su zaštite od kiše, obuća i odjeća za snijeg i sl.

Boris Basic: lokaciju diktira vrijeme tj. nevrijeme. Uvijek gledamo biti sto vise u zaklonu od elemenata zbog opreme ali je to cesto nemoguce pa okisnemo skupa s opremom. Uvijek balansiramo izmedu sigurnosti i dobre fotografije ali se nekada zanesemo pa se nademo u situaciji da munje udaraju par stotina metara od nas.Jedan put se dogodilo da smo na Srdu cekali prolazak intenzivne hladne fronte i u svim tim munjama sto smo slikavali, zaboravili smo da je fronta dosla iznad nas. U tom je trenutku munja udarila u repetitor na Srdju, od nas udaljen svega 30-ak metara. Jezivo iskustvo.

  •    Na koju fotografiju ste najponosniji?

Daniel Pavlinovic: jako sam sretan s nekoliko fotografija bliskih susreta morske pijavice i brodova te udarom munje u TV odašiljač na brdu Petka.

Boris Basic: Hm rijetko kada sam bas zadovoljan svojim fotograijama,mozda svega par njih mi je bas drago.Kada bih mogao birati to bi bio Dubrovnik s nadolazecim nevremenom u ljeto 2009.

Hrvoje Batinić: na jednu svoju fotografiju s nekoliko munja.

  •   Koja je fotografija koju biste rado slikali?

Daniel Pavlinovic: da, meni je to svakako pijavica ili tornado s munjom.

Boris Basic: Svi mi imamo motiv koji nam najvise znaci u meteo fotografiji,za mene bi to bila nocna pijavica “uokvirena” munjama.

Hrvoje Batinić: moja želja je fotografirati mega pijavicu 🙂

Komentari

Share This Article

Related News

ANALIZA: Superćelijski oblak pred Splitom (FOTO, VIDEO)
Snažna pijavica pogodila Supetar i načinila veliku materijalnu štetu (FOTO, ANALIZA)
Tople ljetne noći: Fenski učinak bure

O Autoru

Storm Chasers Dubrovnik